Japp, då var det dags för service av mopedbil för första gången. Jag som inte ens visste om att det fanns något som hette ”service av mopedbil” utan tänkte nog att det är nåt man gör själv. En mopedbil kostar förvisso ganska mycket pengar jämfört med en gammal A-traktor men dom är ju mer som leksaksbilar och med tanke på hur enkla dom är i konstruktionen så känns det inte som att dom skulle behöva köras in på någon dyr service. Men tyvärr är det som med vanliga bilar att om man ska få sålt skiten sen så måste man bevisa att man har skött mopedbilen med.
Vad är service av mopedbil?
Så vad görs då på en service av mopedbilen? Ja det ska bli spännande att se vad detta går på. Fast jag har ju faktiskt kollat upp lite om vad dom gör på en service. Mopedbilar ska alltså servas precis som våra vanliga personbilar, till min stora förskräckelse! Jag kan bara tänka mig vad den notan slutar på. Dessvärre bör mopedbilarna servas ännu oftare än personbilar bara för att garantin ska gälla, som att mopedbilen inte är tillräckligt dyr ändå.
Vad kostar service av mopedbil?
Det finns olika motorer i mopedbilarna, AZT motorn, som ska in var 500 mil med byte av olja och oljefilter samt nytt bränslefilter och luftfilter. Den kostar runt 3500 kr. En mopedbil med en DCI motor servas ungefär var 1000:e mil eller en gång per år. Kostnadsmässigt så är det ungefär hugget som stucket om mopedbilen har en AZT motor eller en DCI motor, tyvärr. Jag tycker det är enorma summor för dessa små bilar. Jag får väl trösta mig med att det inte körs så många mil i alla fall så då blir det ungefär en gång per år som är lagom att serva, men det är ändå alldeles för dyra leksaker vi köper till våra ungdomar. Nästa barn får en a-traktor istället som vi kan strunta i att serva!